Velkou cenu Bahrajnu ovládl tým Ferrari, vyhrál Fernando Alonso
Velkou cenu Bahrajnu ovládl tým Ferrari, vyhrál Fernando Alonso
Neděle 14. březen 2010, 12:52,
aktualizováno před 5 hodinami
Španěl Fernando Alonso zvítězil při svém první startu v barvách maranellského týmu. Druhý skončil při návratu do F1 Felipe Massa a třetí Lewis Hamilton.
Díky zákazu tankování bylo na začátku letošní sezony velkou neznámou, jak si jednotlivé týmy povedou během závodů. Jezdci teď musí startovat s těžkými vozy, kterým se spotřebovaným palivem klesala hmotnost. Velké ceně Bahrajnu dominovaly piloti Ferrari, kteří si připsali double. Vyhrála nová maranellská akvizice Fernando Alonso před navrátilcem Felipem Massou a Lewisem Hamiltonem. Nejrychlejší jezdec tréninku Sebastian Vettel vedl 35 kol, ale po technických problémech skončil čtvrtý.
Závod na okruhu Šakir jinak nepřinesl příliš mnoho dramatických okamžiků. Nejzajímavěšjí byl jako obvykle start. Všichni piloti od desátého místa dál zvolili pro úvodní stint tvrdší pneumatiky, špička zahajovala na měkčích. Tolik vozů F1 s tolika litry paliva ve svých nádržích v Bahrajnu ještě nezávodilo. Držitel pole position Vettel zůstal po první zatáčce ve vedení, za ním ale přišly změny. Alonso se dokázal při výjezdu ze druhé zatáčky dostat před týmového kolegu Massu, čtvrtý zůstal Hamilton. Na krátký okamžik jezdci ze středu pole nemohli moc vidět, protože z Webberova vozu šel bílý dým. Na to doplatili jediní zástupci "zbytku světa" v elitní desítce včerejší kvalifikace Adrian Sutil a Robert Kubica, kteří se po kontaktu propadli až na chvost startovního pole. V klidu naopak odstartoval navrátilec Michael Schumacher a zařadil se za týmového kolegu Nika Rosberga na šesté místo.
Chybám se nevyvarovali někteří nováčci. Karun Čandhok ulomil nos svého vozu HRT již ve druhém kole. Jen o chvilku déle vydržel v závodě vůz Virgin Lucase di Grassiho, ktrému vypověděla službu hydraulika. Po hodinách se dostal mimo trať Nico Hülkenberg, ale v závodě po neplánované zastávce pokračoval. Slušně jel Vitalij Petrov, ale po třinácti kolech zastavil v boxech s ulomeným zavěšením. Do té doby se držel na jedenáctém místě. Cíl nakonec neviděl ani Bruno Senna, kterého zradily technické problémy.
Pořadí na čelních místech se nezměnilo ani po zkompletování prvních zastávek, jen Vettelův původně pětisekundový náskok se začal pozvolna ztenčovat. Okolo 31. kola už činil jen jednu sekundu a Alonso s Massou se německému pilotovi začali výrazně přibližovat. V pětatřicátém kole se Španěl před Němce dostal a brzy udělal totéž i Brazilec. Vettel byl pak rádiem upozorněn, že příčinou jeho zpomalení jsou mechanické problémy. Proto zvolnil a zaměřil se na dojetí do cíle. V osmatřicátém kole ho předjel Hamilton.
Bratrovražedný boj o výhru se nekonal, rudé vozy dokroužily beze změny v pořadí až do cíle. Alonso zajel díky času 1:58,287 sekundy také nejrychlejší kolo. Massa se původně nechtěl vzdát, ale po drobné chybě zvolnil. Španělský pilot při průjezdu cílem neskrýval radost ze svého 22. vítězství v kariéře, kterým vyrovnal šampióna z roku 1996 Damona Hilla. Stejně jako třeba Kimi Räikkönen v roce 2007 či Nigel Mansell v roce 1989 dokázal Alonso vyhrát hned při svém první startu v barvách Ferrari. Radost z návratu na pódium měl jistě i Felipe Massa. Ferrari zahájilo sezonu prvním doublem od Velké ceny Francie 2008, tehdy zvítězil Massa před Räikkönenem.
Třetí Hamilton si splnil včerejší sen zlepšit se alespoň o jedno místo oproti své startovní pozici. Na čtvrtém místě dokroužil do finiše Vettel, ke kterému se výrazně přiblížil pátý Rosberg. Až za ním skončil šestý Schumacher, který podal spolehlivý výkon, ale určitě se bude chtít zlepšit. Nepříliš výrazný byl sedmý úřadující šampión Jenson Button. Webber dojel po potížích z úvodu osmý a body podle nového systému získali ještě Vitantonio Liuzzi a Rubens Barrichello.
Stíhací jízdy nepomohly na bodovaná umístění Kubicovi a Sutilovi, ale oba ukázali, že se s nimi do první desítky musí počítat. Dravý Hülkenberg byl nejlepším z nováčků. K bodům daleko měli piloti Toro Rosso, závod nedokončil ani jeden ze sauberů. Jediný ze zástupců nových týmů, kteří dojeli do cíle byl Heikki Kovalainen s lotusem.
Úvod sezony nejlépe vyšel týmu Ferrari, Red Bull měl potíže se spolehlivostí, McLaren a Mercedes na vítěze nestačily rychlostí. Na doladění svých monopostů mají týmy dva týdny. Příští závod se jede 28. března v Melbourne jako Velká cena Austrálie.
GP Bahrajnu 2010 - závod
P. | Jezdec | Tým | Kola | Čas/Ztráta | Na startu | Body |
1 | Fernando Alonso | Ferrari | 49 | 1:39:20,396 h | 3 | 25 |
2 | Felipe Massa | Ferrari | 49 | +16,0 s | 2 | 18 |
3 | Lewis Hamilton | McLaren-Mercedes | 49 | +23,1 s | 4 | 15 |
4 | Sebastian Vettel | Red Bull-Renault | 49 | +38,7 s | 1 | 12 |
5 | Nico Rosberg | Mercedes GP | 49 | +40,2 s | 5 | 10 |
6 | Michael Schumacher | Mercedes GP | 49 | +44,1 s | 7 | 8 |
7 | Jenson Button | McLaren-Mercedes | 49 | +45,2 s | 8 | 6 |
8 | Mark Webber | Red Bull-Renault | 49 | +46,3 s | 6 | 4 |
9 | Vitantonio Liuzzi | Force India-Mercedes | 49 | +53,0 s | 12 | 2 |
10 | Rubens Barrichello | Williams-Cosworth | 49 | +62,4 s | 11 | 1 |
11 | Robert Kubica | Renault | 49 | +69,0 s | 9 | |
12 | Adrian Sutil | Force India-Mercedes | 49 | +82,9 s | 10 | |
13 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso-Ferrari | 49 | +92,6 s | 18 | |
14 | Nico Hülkenberg | Williams-Cosworth | 48 | +1 kolo | 13 | |
15 | Heikki Kovalainen | Lotus-Cosworth | 47 | +2 kola | 21 | |
16 | Sebastien Buemi | Toro Rosso-Ferrari | 46 | +3 kola | 15 | |
17 | Jarno Trulli | Lotus-Cosworth | 46 | +3 kola | 20 | |
- | Pedro de la Rosa | BMW Sauber-Ferrari | 28 | +21 kol | 14 | |
- | Bruno Senna | HRT-Cosworth | 17 | +32 kol | 23 | |
- | Timo Glock | Virgin-Cosworth | 16 | +33 kol | 19 | |
- | Vitaly Petrov | Renault | 13 | +36 kol | 17 | |
- | Kamuj Kobajaši | BMW Sauber-Ferrari | 11 | +38 kol | 16 | |
- | Lucas di Grassi | Virgin-Cosworth | 2 | +47 kol | 22 | |
- | Karun Čandhok | HRT-Cosworth | 1 | +48 kol | 24 |
Náhledy fotografií ze složky VC Bahrainu